Politica

Calendarul alegerilor prezidențiale urmează să fie adoptat de Guvern

Guvernul va stabili marți calendarul pentru desfășurarea acțiunilor necesare în vederea alegerii președintelui României în anul 2025.

Hotărârea adoptată de Executiv ține cont de decizia Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din 2024, și se referă la dispozițiile OUG 1/2025, care prevede măsuri pentru organizarea alegerilor prezidențiale și a alegerilor locale parțiale.

Conform hotărârii de guvern, campania electorală va începe pe 4 aprilie și se va încheia pe 3 mai 2025 la ora 7:00, cu o zi înainte de vot.

Votul în România va începe pe 4 mai la ora 7:00 și va fi încheiat în aceeași zi la ora 21:00, având posibilitatea de a fi extins până la 23:59, dacă la ora 21:00 sunt prezenți alegători atât la sediul secției de votare, cât și în afara acesteia.

Votare scurtată în Diaspora

Prima dintre cele trei zile de vot în străinătate va începe pe 2 mai la ora 7:00 și se va încheia pe 4 mai la ora 21:00 (ora locală sau ora României, după caz).

Pe 17 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a explicat motivele pentru care Guvernul a decis să scurteze perioada de vot pentru cetățenii români din Diaspora.

“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut niște eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota”, a declarat premierul, răspunzând întrebărilor despre reducerea timpului de vot în străinătate.

Ciolacu a precizat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, explicând că aceasta a fost justificarea primită de el de la inițiatori.

De asemenea, premierul a subliniat că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.

Întrebat de ce a fost luată acum o astfel de decizie, cu trei luni înainte de alegerile prezidențiale reluate, Ciolacu a spus că “România are o excepție care nu există niciunde în alt stat democratic”.

Cu toate acestea, având în vedere că opoziția interpretează această măsură ca o răzbunare, în contextul în care Marcel Ciolacu a obținut puține voturi la alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, acesta a replicat că este dreptul opoziției să se exprime liber.

Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG privind organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol prevede că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7,00 și se încheie la ora locală 21,00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21,00”.

Acest articol, inclus la sugestia Autorității Electorale Permanente, creează o politică discriminatoare pentru alegătorii din anumite țări, afectând astfel dreptul alegătorilor la condiții egale de vot și favorizând anumiți candidați. Implementarea unui program diferit pentru închiderea secțiilor de vot față de zilele de vineri și sâmbătă – când secțiile se închid la ora locală 21 – generează confuzie atât în rândul administrației electorale, cât și al alegătorilor.

Nu există nicio justificare logică pentru includerea unui astfel de amendament, iar aplicarea acestuia va duce în practică la situații absurde.

Motivația pentru această modificare rămâne neclară: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă nicio explicație, iar partea introductivă a OUG nu justifică necesitatea acestei măsuri.

Declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului sugerează că decizia a fost luată pentru a evita influențarea rezultatelor votului “atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care sunt la vest de România, pe fusurile orare aferente”, conform comunicatului Expert Forum.

“Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli după care se desfășoară alegerile de ani buni. Până acum, subiectul nu a fost prezent pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care ar putea limita dreptul alegătorilor de a vota. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor putea vota duminica (ziua principală de votare) doar 4 ore, de la 7 la 11. De asemenea, alegătorii din țări precum Marea Britanie, unde există un număr mare de români, vor beneficia de un program de votare mult mai scurt. Guvernul a extins, în schimb, perioada de vot pentru ziua de vineri, astfel că aceasta va începe de la ora 7, în loc de ora 12. Însă vineri este o zi lucrătoare, ceea ce nu oferă alegătorilor posibilități egale de a vota”, se menționează în comunicatul Expert Forum.

Datele statistice de la alegerile anterioare arată că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.

De asemenea, Expert Forum atrage atenția asupra modificărilor aduse componenței birourilor electorale, așa cum sunt prevăzute în art. 3(4) din OUG, care stabilește că pentru completarea birourilor electorale cu reprezentanți ai partidelor politice se aplică procedura prezentată pentru BEC în art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, respectiv cea de la alin. (6), în cazul în care există locuri libere. Aceasta înseamnă că, în prima fază, birourile se completează cu câte un reprezentant din fiecare partid parlamentar, iar în a doua fază vor fi incluși reprezentanți ai formațiunilor politice care nu sunt reprezentate în Parlament și care au propus candidați.

În situația partidelor neparlamentare, se va face tragere la sorți pentru a determina care partide vor intra în biroul electoral, în limitele numărului total de membri. Acest amendament nu este justificat și schimbă un element esențial al legislației electorale cu puțin înainte de alegeri, contrar standardelor prescrise de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.

Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului de formare a birourilor electorale, pornind de la interesele de moment ale partidelor de la putere”.

Procedura de completare menționată în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor politice parlamentare – unele dintre ele ar putea să nu aibă nici măcar candidați desemnați la alegerile prezidențiale.

Atât birourile electorale județene cât și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați, în timp ce procedura stabilită prin OUG se referă la pașii pentru constituirea BEC, care prevede completarea în primul rând cu reprezentanți ai fiecărui partid politic parlamentar, iar apoi ai altor partide neparlamentare.

“Dacă facem un calcul simplu, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau secția de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, exact câte partide parlamentare există (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). Merită menționat că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm păstrarea formulei actuale de completare a birourilor electorale, așa cum este prevăzut în Legea 370/2004 și nu conform celei adoptate prin OUG – legislația trebuie să asigure accesul competitorilor care au candidați la alegeri, și nu să favorizeze partidele parlamentare”, se concluzionează în comunicatul Expert Forum.